شهریور 21, 1396 admin 0Comment
ایران رتبه دوم را در مصرف لوازم آرایشی در میان کشورهای خاورمیانه دارد. همچنین در کل جهان رتبه هفتم مصرف لوازم آرایشی از آن ایرانیان است. با این آمار، کشور ما یکی از بهترین بازارها برای لوازم آرایشی است؛ آن‌هم نه از راه قانونی، که بیشتر از راه قاچاقی. چرا که به گفته مسئولان، 80 درصد از کالاهای آرایشی وارد شده به ایران از راه قاچاق وارد کشور می‌شوند.
به گزارش فرارو، لوازم آرایشی در ایران 93 درصد در میان زنان و 7 درصد در میان مردان مصرف می‌شود. بنابر آخرین آمارهای جهانی، 14 میلیون زن ایرانی 2.1 میلیارد دلار از بازار 7.2 میلیارد دلاری فروش لوازم آرایش خاورمیانه را به خود اختصاص داده‌اند. این میزان تا کنون روندی تصاعدی داشته و مصرف لوازم آرایشی همه اقشار و سنین زنان جامعه را کم و بیش درگیر کرده است. تا جایی که سن استفاده از لوازم آرایشی در ایران به 14 سال رسیده است.

ازدیاد مصرف مواد آرایشی و آرایش کردن در میان زنان ایرانی، توجه رسانه‌ها و پژوهش‌های جهانی را نیز به خود جلب کرده است. خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره لوازم آرایشی در ایران گفته بود که ظرفیت بازار آرایش در این کشور بسیار بالاست. همچنین یک موسسه تحقیقاتی به‌نام TMBA گفته که حدود 14 میلیون دختر و زن بین 15 تا 45 ساله در شهرهای بزرگ ایران، به‌طور متوسط ماهانه 7.5 یورو برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کند.
توجهات جهانی جلب شده به این موضوع به‌معنای آن نیست که مسئولان و کارشناسان ایرانی نسبت به آن بی‌تفاوت بوده‌اند. آبان‌ماه 1393 همایش ملی سلامت، بهداشت و زیبایی در جزیره کیش برگزار شد که دبیر آن، نسبت به استفاده زیاد از لوازم آرایشی در میان زنان ایران هشدار داد. نورالدین حاج‌حسینی در حاشیه این همایش گفت: زنان ایرانی 5 برابر زنان خاورمیانه‌ای آرایش می‌کنند و سن آرایش در میان زنان ایرانی به حدود سیزده-چهارده‌سالگی رسیده است.
آرایش کردندر آذین رو و رنگ و رو دادن به چهره نه در ایران و نه در سایر کشورها و فرهنگ‌ها موضوع جدیدی نیست. پیش از اینکه ایران به بازاری برای لوازم آرایشی بدل شود، زنان ایرانی با مواد طبیعی و گیاهی و در مواقع خاص در چهره خود تغییراتی ایجاد می‌کرده‌اند. البته شکل استفاده از آرایش در گذشته با اشکال امروزی آن بسیار متفاوت است و همین امر، کارشناسان اجتماعی و روان‌شناسان را نگران کرده است. روان‌شناسان تا کنون بیش از دیگران درباره چرایی استفاده بی‌رویه از لوازم آرایشی در میان زنان ایرانی سخن گفته‌اند. دکتر مهدی ملک‌محمد -روان‌شناس- درباره دلایل ازدیاد استفاده از مواد آرایشی در میان ایرانیان می‌گوید: “نباید درباره استفاده ایرانیان از لوازم آرایشی برخوردی از بالا به پایین و منع‌کننده داشته باشیم، بلکه باید به سراغ ریشه‌ها و عوامل آن که به شرایط روانی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و… فرد و جامعه بازمی‌گردد برویم.”سال‌هاست که کشور ما دچار به معضل استفاده بی‌رویه از لوازم آرایشی است. به این موضوع می‌توان از ابعاد مختلف روان‌شناختی و جامعه‌شناختی پرداخت. در مبحث روان‌شناسی بدن، بدن انسانی یک ویژگی ظاهری و در معرض قضاوت جامعه و عموم مردم است. در جامعه ما از این بدن، صورت در میان زنان و مو در میان مردان بیش از همه مورد توجه و دیده‌شدن قرار دارد. افراد در ارتباط با یکدیگر و در نگاه اول بدون شناخت شخصیت فردِ مقابل و تنها از طریق ظاهر با او وارد ارتباط می‌گردد، بنابراین این چهره و ظاهر هستند که در ابتدای امر قضاوت می‌شوند.بنابراین در افرادی که اعتماد به نفس پایین دارند این امر بسیار اهمیت پیدا کند. چرا که اعتماد به نفس پایین، بی‌اعتمادی به ظاهر را نیز در افراد شکل می‌دهد. در نتیجه فردی که اعتماد به نفس ضعیفی دارد، قضاوت درمورد ظاهر خود را نیز قضاوتی نادرست ارزیابی و سوءتعبیر می‌کند.این فرد برای اینکه این قضاوت را تغییر دهد، شروع به ایجاد تغییر در ظاهر خود می‌کند. این در حالی است که آن فرد نمی‌داند که قضاوت‌های دیگران، قضاوتی ماندگار نیست و اگر فردی وی را “جذاب” بنامد، این قضاوتی ماندگار نخواهد بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *